TYÖSKENTELY ON OPPIMISTATYÖSKENTELY ON OPPIMISTATYÖSKENTELY ON OPPIMISTA

Viime aikoina on keskusteltu paljon työnteon opinnollistamisesta, mikä käytännössä tarkoittaa, että työskentelykin voidaan nähdä oppimisena ja osaamisen kartuttamisena. Kun näin on, työnteko myös vastaavasti kartuttaa opintopistekertymää ja vie opiskelijaa kohti tutkintoa. Työskentely on oppimista mitä enimmässä määrin.

Näin ei aina ole ollut ja vieläkin löytyy niitä, jotka eivät usko työnteon olevan verrattavissa perinteisen opiskelun kautta saavutettavaan osaamisen kartuttamiseen. Muistan vielä ajan, joille opiskelijoiden työssä oloa paheksuttiin ja sitä jopa yritettiin estää. Peli on kuitenkin näiltä osin menetetty, kun tiedämme opiskelijoistamme yli 80 prosentin työskentelevän säännöllisesti opintojensa ohessa.

Haasteeseen voi parhaiten vastata osaamisperusteisuudella. Kun opetussuunnitelmiemme kautta saavutettava osaaminen on hyvin ja maanläheisesti kuvattu, voidaan kunkin työtehtävän tuottamaa osaamista helposti suhteuttaa siihen. Käytännön ongelmaksi muodostuu se, että työtehtävät ovat tyypillisimmillään moniosaamista vaativia, kun taas opinnot varsin usein on rakennettu yksittäisten osaamisalueiden käsittelyyn kerralla. Koulutuksellista ammattitaitoamme on puolestaan taata opiskelijoittemme riittävä teoreettinen osaaminen. Mistään vaatimustason laskusta tai ”kaikki läpi hinnalla millä hyvänsä”-ajattelusta ei siis ole kysymys.

HAAGA-HELIAssa on jo käytössä joitakin aitoja osaamisperusteisia opetussuunnitelmia, joiden kautta saavutettavia kokemuksia seurataan suurella mielenkiinnolla. Katseemme ovat kohdistuneet Haagaan, Vierumäelle, Journalismin koulutusohjelmaan ja Porvooseen. On selvää, että isommissakin ohjelmissa kaivataan liikettä samaan suuntaan. Kaiken tämän rinnalla haluamme myös paremmin hyödyntää TKI-hankkeita luontevana osana opintoja.

Toimintamme peruspilari on asiakkaittemme tulevaisuuden varmistaminen. Siinä opiskelijan työnteolla ja työelämällä kaikkinensa on keskeinen rooli. Emme voi jättää huomioimatta työn tekemisen kulttuurin rajua muutosta ja opetustarjontamme onkin vastattava työelämän vaatimuksia. Moniosaaminen, osaamisen hankkiminen eri keinoin, jo omatun osaamisen tunnistaminen ja sen hyödyntäminen sekä tiivis yhteistyö työelämän kanssa ovat jatkossa keskeisiä kulmakiviämme. Juuri kun opetussuunnitelma oli hyvä, sitä ruvetaan parantamaan. Sellaista se nykypäivän elämä on.

Teemu Kokko

Comments are closed.