Haaga-Helian palvelu- ja myyntijoukot liikkeellä

Tätä kirjoitettaessa lähes 200 Haaga-Helian opiskelijaa osallistuu SLUSH-tapahtumaan erilaisissa rooleissa. Aikaisemmin kesällä haagahelialaiset valtasivat GymnaEstradan ja alkusyksystä Nordic Business Forumin. Nordic Business Forumissa järjestäjän organisoima palautekysely antoi Haaga-Helian 180 vapaaehtoiselle työntekijälle ylistävän palautteen: 4,6/5,0! Joillekin opiskelijoille tuli jo itse tapahtuman aikana suoria työpaikkatarjouksia – tämän selvemmin ei ovia työelämään enää voi avata.

Itsekin sekä GymnaEstradassa että Nordic Business Forumissa paikalla olleena en voi muuta todeta kuin että seurasin suurta ylpeyttä tuntien palvelu- ja myyntiammattilaistemme toimintaa. Osaaminen yhdistyy positiiviseen itsevarmuuteen ja oikeanlaiseen asenteeseen. Opitut asiat muuttuvat arjen teoiksi.

Vaikka markkinointimme ja viestintämme tekeekin erinomaista työtä, mikään ei muuta sitä tosiasiaa, että ”oikeat” opiskelijamme ovat markkinointimme ylivoimaisesti tärkein resurssi. Oma ajatukseni on, että opiskelijoidemme tulee näkyä ja kuulua. Kun esimerkiksi opetus- ja kulttuuriministerimme tulee käymään Pasilassa joulukuun alussa, opiskelijoilla on itseoikeutettu paikka neuvottelupöydän ääressä. Akateeminen yhteisömme koostuu sekä opiskelijoista että henkilöstöstä. Myös uudistettu strategiamme pohjautuu vahvaan yhdessätekemiseen.

Haaga-Helia katsoo vahvasti ulospäin. Meidän kaikkien vastuulla on olla aktiivinen ulkoisten sidosryhmien suuntaan. Tehtävästä riippumatta ulkoiset kontaktit ja yhteistyöverkostot ovat yksi ammattilaisuuden keskeisimmistä tunnusmerkeistä. Ulkosuhdetoiminta on sikäli kiitollista, että olemme tutkitusti haluttu yhteistyökumppani. Meidät tunnetaan, meillä opiskelleita tiedetään ja meistä ollaan kiinnostuneita. Toimintamme laajuus on tosin monelle edelleenkin yllätys. Itse kunkin pitäisi jaksaa kertoa uudestaan ja uudestaan, millä kaikilla aloilla Haaga-Helia vaikuttaa. Tämän lisäksi myös ammattikorkeakoululaitoksen perusajatukset on syytä kerrata aika ajoin. Olemme pää pystyssä toimiva ammattikorkeakoulu ja haluamme koko maailman tietävän sen.

Yhdessä olemme todella suuri voima. Kun opiskelijat ja henkilöstö muodostavat yhdessä runsaan 12 000-päisen joukon, voi tuohon vielä lisätä meihin erittäin positiivisesti suhtautuvat kymmenet yrityskumppanit sekä runsaat 25 000 rekisteröitynyttä alumniamme. Joukko on iso ja kun se päättää tehdä jotain yhdessä valitun asian eteen, jälkeä syntyy. Haaga-Heliassa tuo valittu asia on oma kolminaisuutemme: Myynti, Palvelu ja Yrittäjyys.

Teemu Kokko

Comments are closed.