Osaamisella opiskelijoiden ja yritysten menestystä

Ammattikorkeakouluopiskelijat odottavat hyvää opetusta ja laadukasta tutkintoa, jolla on arvoa työelämässä. Työnantajat odottavat osaavia ja oikean asenteen omaavia työntekijöitä. Korkeakoulukin on palvelun tuottaja, jossa näiden kahden asiakasryhmän intressit korostuvat.

Opiskelija-asiakas toivoo yksiköllistä palvelua. He tarvitsevat tukemista erityisesti sellaisissa tilanteissa, joissa opinnot eivät tahdo edetä. Tuki voi olla monenmuotoista; se voi olla joustavuutta, työvälineiden antamista tai myös hyvin konkreettia esimerkiksi ohjauksen antamista opinnäytetyön asiasisältöön. Riitta Kaliman väitöskirjatyössä Opintojen pitkittyminen ja keskeyttäminen ammattikorkeakoulussa kiinnitettiin myös huomiota opinnäytetyönasiasisällön ohjaamiseen. Olennaista Kaliman mukaan onkin opiskelijoiden arvostaminen, kohtelu ja säännöllinen yhteydenpito.
Työ opiskelijoiden hyväksi voi olla yksinkertaista ja ei aina niin paljon aikaa vievää; nopea vastaus opiskelijan sähköpostiin voi pelastaa opiskelijan päivän.

Työnantaja-asiakkaat odottavat työhön sitoutuneita osaavaa henkilöstöä.
Osaamiset kehittyvät koko ajan ja meidän velvollisuus on sekä ajantasaisen teorian opettaminen opiskelijoille, mutta myös opiskelijoiden tulisi oppia konkreettisesti tekemään työtä. Asenteet tulevat esille erityisen usein keskusteltaessa valmistuvilta vaadittavista ominaisuuksista. Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen edustaja Markku Uitto korosti esityksessään marraskuussa ammattikorkeakouluille, että opiskelijoiden tulisi oppia myös työssä vaadittavia sääntöjä ja hänen mukaansa työssä on edelleen omat vaivansa ja niitäkin pitäisi oppia sietämään. Hän ehkä halusi tuoda tietoisesti myös esille tämän perinteisemmän näkemyksen työstä.

Perustehtävämme opiskelijoiden ja työelämän palvelu on siis syytä pitää kirkkaana mielessä aloitettaessa joka ainoaa työpäivää.

Paula Kinnunen
vararehtori, liiketalouden koulutusyksikön johtaja

Comments are closed.