Mittaristojen totuus

Talouselämälehdessä 33/2013 julkaistiin ammattikorkeakouluja koskeva vertailututkimus. Tutkimuksella haetaan ammattikorkeakoulujen paremmuusjärjestystä. Haastava tehtävä, joka vaatii paljon mittaristolta. Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista – tuloksemme tippuivat, mutta juuri siksikin on paikallaan pohdiskella mittaristojen totuutta ja vaikutusta. HAAGA-HELIA sijoittui vuonna 2011 vastaavassa tutkimuksessa sijalle 2 ja nyt sijalle 16. Kajaanin amk oli 2011 ensimmäisenä …

Continue reading

Katse hämärtyy, jos asiakas unohtuu

Viime päivien ja viikkojen talousuutiset ovat olleet varsin synkkää luettavaa. Pörssiyhtiö Tiimari kaatui kuluneella viikolla, kun asiakaskäyttäytymisen muutosta ei tunnistettu. ”On se ihme, kun käsillä tekeminen on voimissaan, ja näitä askartelutuotteita haluaisi ostaa, mutta Tiimari panosti koristerihkaman myyntiin”, totesi eräskin entinen Tiimarin asiakas haastattelussa. Nokian puhelintuotanto myytiin, kun yhtiö toiminnassaan …

Continue reading

PALVELU JA MYYNTI OVAT ELÄMÄÄMME

Vajaat kaksi viikkoa sitten saimme päätökseen HAAGA-HELIA Sales & Services -turneen, jonka puitteissa järjestettiin kahdeksan erillistä klinikkaa Anu Moision ja Timo Moilasen vetäminä. Keskustelu oli aktiivista ja tunnelma positiivisen virittäytynyt. Vaikka työ tämän strategiamme keskiössä olevan tärkeän asian eteen jatkuu monella eri rintamalla, en voi olla pohtimatta koko asian myönteistä …

Continue reading

SYKSYN 2013 UUDET TUULET AMMATTIKORKEAKOULUISSA

Aurinkoisen kesän jälkeen starttaamme vauhdilla kohti syksyä. Kesän aikana ammattikorkeakoulut saivat lakimuutoksen, joka tuo mukanaan toimilupien uudelleen haun ja rahoitusjärjestelmän muutokset. On mielenkiintoista seurata, miten toimilupaprosessi etenee hakemusten jättämisen jälkeen loka-joulukuussa. Toisaalta uudistamisprosessin konkreettiset tavoitteet eivät ole selkeät, toisaalta aikaa on vähän hakemusten käsittelyyn ministeriössä. Kooltaan suuri ja taloudeltaan erinomaisessa …

Continue reading

JÄÄKIEKON OPETUKSIA

Hiljattain päättyneet jääkiekon MM-kisat herättivät monenlaisia ajatuksia ja keskustelu on jälkikäteen käynyt kuumana. Itse olen pohtinut – kuten niin monesti aikaisemminkin – urheilun ja käytännön liikkeenjohdon samankaltaisuutta. Helsingin ja Tukholman peleistä nostan esille muutaman irtohuomion: Supertähtiä vilisevä Venäjä ei missään vaiheessa pelannut joukkueena. Samanaikaisesti Suomen joukkue leimattiin kisojen alussa ryhmäksi …

Continue reading

SE ERILAINEN AMMATTIKORKEAKOULU

Me HAAGA-HELIAssa olemme moneen otteeseen todenneet, että olemme erilainen kuin muut ammattikorkeakoulut. Samaan aikaan kun muut keskittyvät säästöihin – me säästöjen ohella kehitämme toimintaamme, luomme uutta ja teemme uusia, rohkeitakin avauksia. Nämä ajatukset pyörivät mielessäni, kun viikonvaihteessa luin Harvard Business Reviewn kokoelmajulkaisua ’On strategy’. Silmiini osui legendaaristen tutkijoiden W Chan …

Continue reading

HARJOITUS TEKEE MESTARIN

Osallistuin huhtikuun alussa AACSB:n (The Association to Advance the Collegiate Schools of Business) vuosikonferenssiiin Chicagossa. HAAGA-HELIA on vuodesta 2010 ollut kyseisen organisaation jäsen. Yksi konferenssin pääpuhujista oli professori Sheena Iyengar Columbian yliopistosta. Sheena on palkittu tietokirjailija erityisalueenaan leadership, ja hän on syntymäsokea. Esityksessään Sheena pohti varsin ajatuksia herättävästi menestystä ja …

Continue reading

Työelämälähtöisyyttä kiitetään maailmalla

New York Timesin haastattelussa Harvardin yliopiston professori Tony Wagner toteaa, että vaikka työmarkkinat edellyttävät kykyä soveltaa taitoja, opetetaan kouluissa edelleen asioita, joita opiskelijat eivät tule ikinä tarvitsemaan. Tällaiset faktat voi unohtaa, kun koe on ohi ja googlata ne sitten myöhemmin. Sen sijaan koulussa tulisi keskittyä opettamaan taitoja ja halua oppia. …

Continue reading

Arjen tähtikuvioita ja menestyksen avaimia

Sain viime viikolla kutsun yrityskumppanimme Fountain Park Oy:n aamukahvitilaisuuteen alustamaan avainhenkilöistä strategian toteuttajina. Samassa tilaisuudessa Solteqin toimitusjohtaja Repe Hermanen kuvasi mielestäni mainiosti strategiaa: ”Strategiahan on näppituntuma ja paras arvaus siitä, miten menestymme tulevaisuudessa, ja miten olemme tulevaisuudessa entistä vahvempia. ” Omassa alustuksessani jatkoin teemasta ’miten strategia toteutuu arjessa?’. Aihe on …

Continue reading

ASENNE RATKAISEE

HAAGA-HELIAn Tulevaisuusfoorumi on varma merkki talven selän taittumisesta. Viime viikolla järjestetyn seminaarin teema oli ”Suomi nousuun myynnillä”. Tilaisuudessa julkaistiin myös verkkoaivoriihen tulokset >> , jotka pohjautuivat yli 800 henkilön näkemyksiin myynnin tehostamisesta sekä organisaatiotasolla että kansallisella tasolla. Suomalaiset ovat tunnetusti osaavia ja teknisesti taitavia, mutta myyntiosaamisessa löytyy vielä paljon kehitettävää. …

Continue reading