Ammattikorkeakoulun opettajuus muuttuu

Minna Hiillos

Ammattikorkeakoulun opettajuuden muutos oli yksi keskustelunaihe, kun ammattikorkeakoulujen koulutuksesta vastaavien johtajien verkosto kokoontui helmikuussa Jyväskylässä. Noin kolmekymmentä koulutuksesta vastaavaa oli paikalla ja loimme käsitystä siitä, mikä on muuttunut opettajuudessa ja miten digitalisaatio voisi näitä muutoksia helpottaa. Keskustelumme tulos muutoksista ei ole tietenkään kaiken kattava, mutta edustaa kuitenkin melko lailla koko …

Continue reading

Monialaisuus lähtee sinusta ja minusta

Teemu Kokko

Yhteiskuntamme dynaaminen kehitys haastaa meitä kovalla kädellä. Vähemmällä täytyy saada enemmän, toimintarytmi kovenee ja samanaikaisesti yleinen julkisuusvaade edellyttää meiltä aktiivista viestintää sekä täydellistä avoimuutta kaikkiin suuntiin. Työelämässä tapahtuu voimakasta toiminnallista integraatiota, mikä käytännössä näkyy monimuotoisina toimenkuvina ja reaaliaikaisina tehtävämäärityksinä. Yksilötasolla moniosaamisen tarve ja uusien osaamisalueiden haltuunotto korostuu. Perinteinen – voisi …

Continue reading

Sinä ja minä uudistumisen polulla

Teemu Kokko

Korkeakoulukenttä on kovassa muutoksessa. Vain pieni osa tästä muutoksesta johtuu maamme taloudellisista paineista. Suurin paine syntyy väestön keskittymisen, yhteiskunnallisen rakennemuutosten sekä globaalien kehitystrendien kautta. Korkeakouluilta edellytetään yhä laajempaa yhteistyötä ympäröivän yhteiskunnan kanssa. Edellytetään profiloitumista, edellytetään työnjakoa ja edellytetään alati suurempaa tehokkuutta jatkuvasti pienenevillä resursseilla. Muutokset näkyvät myös henkilökohtaisella tasolla ja …

Continue reading

Menestyjä osaa käyttää osaamistaan

Minna Hiillos

Amerikkalaisia management-lehtiä selaillessa silmä osuu usein uusiin käsitteisiin, joihin ei ole vielä törmännyt suomenkielisessä keskustelussa. Useat johtajuuden muotitermit tulevatkin pohjoisamerikkalaisesta tekstimaailmasta. Äskettäin törmäsin ilmaukseen behavioural fitness. Mitä ihmettä sillä tarkoitetaan? Sanapari innosti minua lukemaan artikkelin ”Getting behaviourally fit” (Newman 2015). Newman on kirjoittanut artikkelinsa työelämässä toimivien managereiden näkökulmasta. Hän pohtii, …

Continue reading

Haaga-Helian palvelu- ja myyntijoukot liikkeellä

Teemu Kokko

Tätä kirjoitettaessa lähes 200 Haaga-Helian opiskelijaa osallistuu SLUSH-tapahtumaan erilaisissa rooleissa. Aikaisemmin kesällä haagahelialaiset valtasivat GymnaEstradan ja alkusyksystä Nordic Business Forumin. Nordic Business Forumissa järjestäjän organisoima palautekysely antoi Haaga-Helian 180 vapaaehtoiselle työntekijälle ylistävän palautteen: 4,6/5,0! Joillekin opiskelijoille tuli jo itse tapahtuman aikana suoria työpaikkatarjouksia – tämän selvemmin ei ovia työelämään enää …

Continue reading

Miten koulutus voi vastata liike-elämän tulevaisuuden haasteisiin?

Minna Hiillos

Pohjoisamerikkalaisen Rice Universityn dekaani ja professori William H Glick on esittänyt ajatuksia tulevaisuuden trendeistä business-kouluissa. Glick toimii nyt yhdettätoista ja viimeistä vuottaan hallituksen puheenjohtajana AACSBssä (Association to Advance Collegiate Schools of Business), jonka laatuleimaa pidetään liiketalouden opetuksessa globaalisti kaikkein arvokkaimpana. Glickin näkemyksen mukaan liiketoiminta muuttuu koko ajan vähemmän hierarkkiseksi tulevaisuudessa. …

Continue reading

Haaga-Helian katse vahvasti ulospäin

Teemu Kokko

Viime viikolla järjestetyssä Nordic Business Forumissa oli peräti 160 Haaga-Helian opiskelijaa auttamassa seminaarijärjestelyissä. Heidän saamansa palaute sekä paikan päällä että sosiaalisessa mediassa oli häkellyttävän ylistävää. Opiskelijamme ovat paras markkinointiaseemme ja eniten luottamusta herättävä käyntikorttimme. Heihin verrattuna rehtorin pitämät juhlapuheet ovat pientä kohinaa. Haaga-Heliaa eivät seinät pidättele. Nordic Business Forumissakin esiintyneen …

Continue reading

Koulutusvienti avaa ovet kansainväliseen kasvuun

Jouni Ahonen

Koulutus- ja opetusalan markkinoiden koko on globaalisti 3300 miljardia euroa. Vuosikasvua on 7 prosenttia; oppimispelien osalta 30% ja verkko-oppimisratkaisujen 23%. Suurin kysyntä, jopa 90% on tutkintokoulutuksessa. Suomen koulutusviennin arvoksi vuonna 2014 on arvioitu 268 miljoonaa euroa, josta pienten ja keskisuurten yritysten osuus on noin 13 miljoonaa euroa. Haaga-Helian koulutusvientistrategian palvelulupauksen …

Continue reading

Innostus on onnistumisen perusta digipedagogiikassakin

On keskiviikko.  Lähtö 7.06 junalla Tampereelle tuntuu aikaiselta, onneksi on vielä valoisaa.  Matkani määränpää on Tampereen ammattikorkeakoulun Mediapolis ja siellä pidettävät opetuksesta vastaavien ammattikorkeakoulupäivät. Odotan edessä olevaa kahta päivää innolla, sillä teemana on Digitalisaatio.  Toivon pääseväni kuulemaan miten muut ammattikorkeakoulut ovat pureutuneet tähän monta osa-aluetta sisältävään käsitejärkäleeseen.  Junassa tapaan Laukian …

Continue reading

Alkaneen kauden arvopohdintoja

Teemu Kokko

Olen paljon miettinyt niitä keskeisiä arvoja, joiden turvin lähden tämän lukuvuoden koitoksiin. Ajatukseni voi tiivistää kuuteen iskusanaan, joita kaikkia pyrin ja aion toteuttaa toiminnassani: YHTEISTYÖssä on voimaa ja lähtökohtani onkin kaikin mahdollisin tavoin tukea sekä sisäistä yhteistyötä että ulkopuolisten tahojen kanssa tehtävää yhteistyötä. Tämä tukee vahvasti missiomme mukaista ajattelua. Haaga-Helia …

Continue reading